onsdag 23 oktober 2013

Barnens favorit, fast lite nyttigare

Falukorv är inte det bästa jag kan stoppa i varken mig eller mina barn. Jag vet. Men nu råkar vi gilla just falukorv i ugn, så idag blir det det till middag. Med hemmagjort fluffigt potatismos. Och ketchup. Jag brukar tänka såhär när barnen vill ha denna rätt eller blodpudding, färdig pyttipanna eller Mamma Scans: Hur kan jag göra denna rätt lite nyttigare och kanske tillochmed godare? Oftast räcker det med att proppa bordet fullt med goda grönsaker i olika skålar. Ibland funkar det att lägga frukt i maten. Iallafall funkar det på mina barn.

Har ni provat att lägga skivat äpple och eller lök mellan korvskivorna i ugnen? Och så på med massa ost. Här väljer jag en mager och smakrik ost. För genom att dra ner fetthalten i osten ökar proteinhalten. Smart. 

Har ni förresten kollat vilken kötthalt det är i falukorven? Det säger ju sig självt att om man väljer en korv med högre kötthalt finns det mindre plats för annan skit som späck och potatisflingor. Om ni tror att ni äter "kött" när ni äter falukorv så är ni lurade. Det är mest fett. Och mättat sådant eftersom falukorv mig veterligen görs på griskött. Och proteinhalten är lägre än i sojabönor. Men hursomhelst så tycker vi att det är skitgott. 

Så idag kör vi tillbehören majs, morotsstavar, minitomater, strimlad vitkål och så våra nyfunna vänner Edamamebönorna för att nyttighetspimpa middagsbordet. Dessa sojabönor är sjukt goda och lite roliga att bara sitta och plocka av. Och dessutom hysar proteinrika. Finns i frysdisken och bara att slänga in i micron. Precis min typ av matlagning: snabbt, gott, enkelt å nyttigt! 



Inga kommentarer: